Ieder jaar als ik de cijfers hoor van hoeveel mensen in Nederland tijdelijk of zelfs permanent arbeidsongeschikt raken door stress gerelateerde ziekten schrik ik opnieuw. En natuurlijk heb jij net als ik het idee dat het met jou niet zo’n vaart zal lopen. En daarmee bevinden we ons in goed gezelschap want inmiddels zijn we met zijn allen aardig bedreven in het ontkennen van stress. Dat leidde bij mij zelfs tot een kleine burn-out in 2010.

stress meten met heartmath

FOMO

Dat stress ‘een dingetje is’ is dus niets nieuws. Of dit nu komt doordat er gewoon teveel werk op je bordje ligt (of juist te weinig), door Corona en alles wat daarmee samenhangt, doordat je moet voldoen aan de idealen zoals anderen die voorspiegelen op Facebook en Instagram of doordat je lijdt aan Fear of Missing Out (FOMO) er is genoeg om ons uit balans te brengen.

De laatste jaren hoorde ik anderen wel eens praten over zaken als mediteren en mindfulness maar dat bleef voor mij toch allemaal wat vaag. Het bleek voor deze jongen steeds eenvoudiger om zijn ongemak weg te redeneren; zo slecht ging het nou ook weer niet met me...

Evengoed werd ik best nieuwsgierig hoe ik er ‘stress-technisch’ voor zou staan. Ik stap immers ook op de weegschaal om meteen helderheid te hebben of mijn Kerst-kilo’s er vanaf zijn of niet. Kon ik maar op een vergelijkbare eenvoudige manier meten hoe het staat met mijn stress level.

De HeartMath tool

En dat blijkt dus nu dus gewoon te kunnen! Weliswaar niet door op de weegschaal te gaan staan maar met behulp van de HeartMath tool. Via een sensor op mijn oor meet ik hoe ik er stress-technisch voor sta. Ik kan dit real-time aflezen op mijn laptop of zelfs op de app op mijn telefoon. Zo merkte ik bijvoorbeeld tijdens een meeting dat het geluid van ieder whatsapp bericht of mailtje dat binnenkomt op mijn telefoon, mijn stress-level doet stijgen. Die geluiden heb ik inmiddels uitgezet!

Omdat ik erg enthousiast ben over het kunnen meten van mijn stress, sluit ik ook regelmatig anderen aan op de tool. Als ik dit doe, zie ik steeds de positieve verbazing en verrassing bij het direct kunnen zien van hun eigen scores. Ook merk ik regelmatig de verbazing dat er toch meer stress meegedragen wordt dan verwacht….

Jezelf positief beïnvloeden

Maar voor mij zit de toegevoegde waarde van HeartMath zeker niet in de wetenschappelijke basis ervan of in het meten alleen. De waarde ervan zit juist in het feit dat je op een heel simpele manier een en ander ten positieve kunt beïnvloeden. En hiervoor heb je geen yoga-mat, hardloopschoenen of een houtvuur voor nodig. Door het doen van simpele ademoefeningen heb ik meteen effect op mijn stresslevel. De ademoefeningen zijn gericht in te zetten; ter voorbereiding op lastige situaties, ter herstel van een stressvolle ervaring en vooral om een basis niveau van weerbaarheid te verhogen. En het mooiste is dat ik deze oefeningen gewoon kan doen tijdens mijn werk, zonder dat anderen hier weet van hebben.

Neem gerust contact met me op als je hierover meer wil weten. Ik deel mijn enthousiasme heel graag met je!

Gert van Grunsven | Trainer & Coach

gert van grunsven | trainer & coachGert van Grunsven werkte onder andere als leidinggevende en als personeelsmanager. Sinds 2000 is hij fulltime trainer en coach. Hij verzorgt allerlei trainingen gespreksvaardigheden: feedback, beoordelings- en functioneringsgesprekken, adviesgesprekken, verzuimgesprekken et cetera. Daarnaast is hij actief op het gebied van timemanagement, leidinggeven en persoonlijke effectiviteit. Ook coacht hij mensen op individuele basis en adviseert hij organisaties, bijvoorbeeld bij de inrichting van hun beoordelingssysteem.

“Ik heb liever dat je uit een training één of twee dingen uitkiest waarmee je echt aan de slag gaat, dan veertig dingen die je meteen weer vergeet.”