Wat is dat toch met het beeld van velen dat emoties niet thuis horen in gesprekken. Vaak hoor ik dat mensen hier ook de koppeling van ‘niet professioneel’ aan maken.

Als je gesprekspartner je irriteert kun je wel proberen het voor je te houden, maar dit kost je geheid de nodige energie. Bovendien zijn we als mens helaas (?) niet zo goed in het verstoppen van onze gevoelens. En de energie die je hierin steekt, steek je dus niet in het resultaat wat je voor ogen hebt. Daar komt nog bij dat de kans groot is dat de ander door heeft dat je je irriteert aan hem, wat bij hem dan ook weer irritatie zal opleveren. Als hij dan vervolgens zijn irritatie daarover ook probeert te verstoppen zijn we lekker effectief bezig...

Denken we dan écht dat we door dit verstoppertje spelen professioneel bezig zijn met de maximale focus op de inhoud? Forget it!

Het is juist professioneel (en het draagt bij aan jouw resultaten in een gesprek) om wél te benoemen wat er écht aan de hand is. Jij bent zelf toch al in gesprek met jouw emoties over het gesprek of je gesprekspartner. Effectiever om dit dan gezamenlijk te doen.

Zonder dat ik wil pleiten om overal een emotionele rollercoaster van te maken. Uiteindelijk willen we met elkaar wel ‘kilo’s maken’ om toch ooit eens aan het einde van de crisis te geraken...

Het volgende model draagt op een eenvoudige manier bij aan het dealen met emoties in gesprekken. In elk gesprek zijn 4 niveaus waarop we communiceren (inhoud, procedure, proces en emotie).

blog emoties in gesprekken op tafel leggen

Benoem je irritatie

Door het benoemen van je irritatie, heeft je gesprekspartner door wat er aan de hand is en vergroot je de kans dat hij er rekening mee gaat houden. Een garantie dat dit ook gebeurt, heb ik niet voor je. In communicatie kun je immers alleen maar sturen op kansen vergroten...
Vaak is het trouwens ook zo dat als jij je irriteert er ook iets speelt bij je gesprekspartner. Hoe nuttig is het om het hier dan eerst over te hebben. Vanuit irritatie ontstaan zelden goede deals...

Met het bovenstaande model hoef je het dus lang niet altijd te hebben over de emoties. Als een niveau 2 of niveau 3 interventie voldoende is om samen weer naar de inhoud te kunnen fijn.

Oneliner hierbij is: “Als het moet naar beneden, als het kan omhoog”. Hoe eerder je weer bij de inhoud bent hoe beter.

Nog een laatste tip

Als je wilt werken aan je empatische vermogen vraag dan aan je gesprekspartner wat zijn gevoel is bij het gesprek (niveau 4 interventie). Zeker als je zelf aanvoelt dat het net niet helemaal lekker loopt, kan dit een enorme opening bieden.

Succes!

Gert van Grunsven | Trainer & Coach

gert van grunsven | trainer & coachGert van Grunsven werkte onder andere als leidinggevende en als personeelsmanager. Sinds 2000 is hij fulltime trainer en coach. Hij verzorgt allerlei trainingen gespreksvaardigheden: feedback, beoordelings- en functioneringsgesprekken, adviesgesprekken, verzuimgesprekken et cetera. Daarnaast is hij actief op het gebied van timemanagement, leidinggeven en persoonlijke effectiviteit. Ook coacht hij mensen op individuele basis en adviseert hij organisaties, bijvoorbeeld bij de inrichting van hun beoordelingssysteem.

“Ik heb liever dat je uit een training één of twee dingen uitkiest waarmee je echt aan de slag gaat, dan veertig dingen die je meteen weer vergeet.”

HeartMath

HeartMath

februari 2021

Ieder jaar als ik de cijfers hoor van hoeveel mensen in Nederland tijdelijk of zelfs permanent arbeidsongeschikt raken door stress gerelateerde ziekten schrik ik opnieuw. En natuurlijk heb jij net...

De juiste mate van assertiviteit in slechts 2 eenvoudige stappen

De juiste mate van assertiviteit in slechts 2 eenvoudige stappen

juni 2019

Assertiviteit; kun je dat leren? Enerzijds is dit nog maar de vraag en dat gaat zeker niet zonder slag of stoot, maar aangezien dat niet is wat maakt dat je dit artikel verder zult lezen, hou ik het er...

Het stille conflict

Het stille conflict

juni 2017

Als ik in trainingen aan deelnemers vraag wat voor hen de definitie van een conflict is, krijg ik regelmatig beelden terug die Syrië bijna tot een aangename vakantie bestemming maken. Conflicten...

Hoe maak je concreet waar jij voor staat?

Hoe maak je concreet waar jij voor staat?

juni 2017

BEKIJK DE VIDEO VIA TED.com Met inmiddels zo’n 30 miljoen views is de TEDtalk van Simon Sinek; ‘how great leaders inspire to action’ een van de meest populaire streams op het internet. Als je deze...

Hoe je in 5 stappen vaststelt wat jouw persoonlijke waarden zijn

Hoe je in 5 stappen vaststelt wat jouw persoonlijke waarden zijn

oktober 2016

Het politieke debat over normen en waarden leek na het aftreden van J.P. Balkenende wat naar de achtergrond te zijn geraakt; onder andere door treitervloggers, de verruwing van onze maatschappij en...

Presenteren TEGEN mijn publiek...

Presenteren TEGEN mijn publiek...

september 2016

Wanneer is het toch gebeurd dat ‘zenden’ een synoniem is geworden voor presentaties. Ik kom het té vaak tegen dat het doel van een presentatie lijkt om zo veel mogelijk informatie te droppen in zo’n kort...

Krachtig communiceren: 4 tips waardoor jij gehoord wordt!

Krachtig communiceren: 4 tips waardoor jij gehoord wordt!

september 2016

Toen ik vorige maand een Engelse taaltraining volgde, werd me nog eens duidelijk hoe direct wij Nederlanders in onze communicatie zijn. Engelsen hebben een heel beleefde manier van (zakelijk)...

Iedereen is onzeker!

Iedereen is onzeker!

september 2016

Als er iets is dat ons als mensen bindt, dan is het wel onzekerheid. Misschien voel jij je vaak onzeker en heb je bewondering voor mensen die zich als een haantje gedragen en altijd een stevig...

Feedback geven: de kunst van het verleiden

Feedback geven: de kunst van het verleiden

september 2016

Het geven van feedback blijft voor veel mensen lastig.. Als ik in een groep vraag: “Steek je hand op als je feedback wil ontvangen”, gaan aarzelend de handen omhoog. We realiseren ons wel dat we...

Effectief samen aan tafel

Effectief samen aan tafel

september 2016

Als trainer kijk ik regelmatig naar gespreksoefeningen. In elk gesprek gaan er dingen goed, maar zijn er ook verbeteringen mogelijk. Leerzaam voor de deelnemers en voor mezelf. Vaak zijn gesprekken...

Intent of the day

Intent of the day

september 2016

Met zijn boek Verdraaide Organisaties is Wouter Hart momenteel erg succesvol. Terecht, in mijn ogen. Zelf werd ik bijvoorbeeld vorige week geconfronteerd met een verzekeraar waar ik door een fusie...

Emoties horen niet thuis in gesprekken...!?

Emoties horen niet thuis in gesprekken...!?

september 2016

Wat is dat toch met het beeld van velen dat emoties niet thuis horen in gesprekken. Vaak hoor ik dat mensen hier ook de koppeling van ‘niet professioneel’ aan maken. Als je gesprekspartner je...