Gert van Grunsven

training & coaching

Emoties horen niet thuis in gesprekken...!?

Wat is dat toch met het beeld van velen dat emoties niet thuis horen in gesprekken. Vaak hoor ik dat mensen hier ook de koppeling van ‘niet professioneel’ aan maken.

Als je gesprekspartner je irriteert kun je wel proberen het voor je te houden, maar dit kost je geheid de nodige energie. Bovendien zijn we als mens helaas (?) niet zo goed in het verstoppen van onze gevoelens. En de energie die je hierin steekt, steek je dus niet in het resultaat wat je voor ogen hebt. Daar komt nog bij dat de kans groot is dat de ander door heeft dat je je irriteert aan hem, wat bij hem dan ook weer irritatie zal opleveren. Als hij dan vervolgens zijn irritatie daarover ook probeert te verstoppen zijn we lekker effectief bezig...

Denken we dan écht dat we door dit verstoppertje spelen professioneel bezig zijn met de maximale focus op de inhoud? Forget it!

Het is juist professioneel (en het draagt bij aan jouw resultaten in een gesprek) om wél te benoemen wat er écht aan de hand is. Jij bent zelf toch al in gesprek met jouw emoties over het gesprek of je gesprekspartner. Effectiever om dit dan gezamenlijk te doen.

Zonder dat ik wil pleiten om overal een emotionele rollercoaster van te maken. Uiteindelijk willen we met elkaar wel ‘kilo’s maken’ om toch ooit eens aan het einde van de crisis te geraken...

Het volgende model draagt op een eenvoudige manier bij aan het dealen met emoties in gesprekken. In elk gesprek zijn 4 niveaus waarop we communiceren (inhoud, procedure, proces en emotie).

blog emoties in gesprekken op tafel leggen

Benoem je irritatie

Door het benoemen van je irritatie, heeft je gesprekspartner door wat er aan de hand is en vergroot je de kans dat hij er rekening mee gaat houden. Een garantie dat dit ook gebeurt, heb ik niet voor je. In communicatie kun je immers alleen maar sturen op kansen vergroten...
Vaak is het trouwens ook zo dat als jij je irriteert er ook iets speelt bij je gesprekspartner. Hoe nuttig is het om het hier dan eerst over te hebben. Vanuit irritatie ontstaan zelden goede deals...

Met het bovenstaande model hoef je het dus lang niet altijd te hebben over de emoties. Als een niveau 2 of niveau 3 interventie voldoende is om samen weer naar de inhoud te kunnen fijn.

Oneliner hierbij is: “Als het moet naar beneden, als het kan omhoog”. Hoe eerder je weer bij de inhoud bent hoe beter.

Nog een laatste tip

Als je wilt werken aan je empatische vermogen vraag dan aan je gesprekspartner wat zijn gevoel is bij het gesprek (niveau 4 interventie). Zeker als je zelf aanvoelt dat het net niet helemaal lekker loopt, kan dit een enorme opening bieden.

Succes!

Gert van Grunsven | Trainer & Coach

gert van grunsven | trainer & coachGert van Grunsven werkte onder andere als leidinggevende en als personeelsmanager. Sinds 2000 is hij fulltime trainer en coach. Hij verzorgt allerlei trainingen gespreksvaardigheden: feedback, beoordelings- en functioneringsgesprekken, adviesgesprekken, verzuimgesprekken et cetera. Daarnaast is hij actief op het gebied van timemanagement, leidinggeven en persoonlijke effectiviteit. Ook coacht hij mensen op individuele basis en adviseert hij organisaties, bijvoorbeeld bij de inrichting van hun beoordelingssysteem.

“Ik heb liever dat je uit een training één of twee dingen uitkiest waarmee je echt aan de slag gaat, dan veertig dingen die je meteen weer vergeet.”

© Gert van Grunsven
All Rights Reserved. This site does not use any tracking cookies.